مدیر بازاریابی ملی چری در ایران در گفت و گو با «خودروکار»؛
برای انجام مسئولیت های اجتماعی تشویق لازم است
بازاریابی و برندسازی دو فاکتور اساسی در رشد هر شرکت تولید کننده به شمار می آیند. با این وجود هنوز هم بسیاری از افراد این دو مقوله را با یکدیگر اشتباه می گیرند. ادوارد سینگلتون، مدیر بازاریابی چری در ایران به تعریف این دو مهم و بیان مفهوم مسئولیت های اجتماعی شرکت ها پرداخته است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، فرصتی فراهم آمد تا در گفت و گو با ادوارد سینگلتون، به بررسی تفاوت های بین بازاریابی (Marketing) و برندسازی (Branding) پرداخته و ماهیت مسئولیت های اجتماعی را در راستای فعالیت های مدیران خودرو بسنجیم.
-تفاوت های میان برندسازی و بازاریابی چییست؟
تقریبا همه افراد این دو مهم را با یکدیگر اشتباه می گیرند. برندسازی تعریف ماهیت یک شرکت و معرفی ارزش های بنیادی آن برند و خروجی آن است در حالی که بازاریابی فریاد و ارائه تعریفی است که برندسازی مطرح می کند. از این رو تا زمانی که در سیاست های شرکت تصمیم مشخصی در رابطه با برندسازی گرفته نشده است، بازاریابی امری بیهوده است چرا که ممکن است پیام اشتباهی را به مخاطب منتقل کند.
به عنوان مثال در شرکت چری ارزش های بنیادی متنوعی وجود دارد که سعی در معرفی و ارائه آن ها داریم. برای اینکه بتوانید یک ارزش بنیادی را به عنوان بخشی از برند خود معرفی کنید باید به آن ارزش بنیادی پایبند باشید. به عنوان مثال در زمینه تکنولوژی های بین المللی، محصولات چری دارای 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP هستند اما این تنها بعد فیزیکی برند چری است و برندسازی اجتماعی نیز باید در راستای آن فعالیت کند. از این شرکت مدیران خودرو رو در باب ایمنی سرمایه گذاری سنگینی در بخش ایمنی جاده ها انجام داده است و در این زمینه مفتخر است که اخیرا کمپین ایمنی جاده های شرکت چری در ایران یک سالگی خود را جشن گرفته است. در سال جاری این شرکت بر حمایت از دانشجویان متمرکز شده است و می توان گسترش و رشد این فعالیت را نظاره کرد.
به عبارت ساده تر هر عنصر فیزیکی در برندسازی باید در بعد اجتماعی نیز حمایت شود در غیر این صورت به هنگام معرفی برند همه فعالیت ها پوچ و بی ارزش به نظر می رسند. در برندسازی تمامی فعالیت ها با از پیش تعیین شده، بر اساس برنامه و بسیار دقیق باشند وگرنه زمانی که برند از دیدگاه فعالیت ها و نحوه مدیریت زیر ذره بین قرار می گیرد، بروز هر ایراد و بی ثباتی در فعالیت های برند، سرمایه و هزینه های بازاریابی را بر باد می دهد.
-مسئولیت های اجتماعی شرکت ها موضوعی است که در ایران هنوز فراگیر نشده است. بطور کلی مسئولیت اجتماعی چه مفهومی را ارائه می دهد؟
مسئولیت اجتماعی شرکت ها به تازگی در ایران در حال جان گرفتن است. در هر زمینه و در هر صنعتی که مشغول باشید باید مسئولیتی بخصوص را در راستای خروجی و حاصل کار خود بر عهده بگیرید که نه تنها به پایداری شغلی خودتان کمک می کند بلکه سایر افراد حاضر در جامعه را نیز دربر می گیرد، جامعه ای که شغل شما در ان رشد و پیشرفت می کند.
در صنعت خودروسازی نیز همین مهم صادق است. ما خودروسازان در خصوص امنیت جاده ها، آلایندگی و سایر موارد مربوط مسئولیت داریم. این دیگر یکی از بازی های بازاریابی نیست که شرکتی بر شرکت دیگر فائق آید، شرکت ها باید در این موارد مسئولیت بر عهده گرفته تا بتوانند در آینده محیط و جامعه ای را بسیازند که هم برای رشد و پیشرفت حرفه مناسب باشد و هم رضایت مشتریان و خریداران برند را فراهم کند.
ایمنی راه ها و آلایندگی دو فاکتور مهمی است که همه شرکت ها باید در آن سرمایه گذاری کرده و مشارکت داشته باشند چرا که به عنوان عضوی از جامعه خودروسازان ایران، این مشارکت، وظیفه اجتماعی ما به شمار می آید. شرکت چری برای کاهش آلایندگی تکنولوژی پیشرانه خودروهای خود را اخیرا به استاندارد یورو 5 ارتقا داد. خوشبختانه این استاندارد در آینده نزدیک نیز در ایران نیز به صورت قانون اجرا خواهد شد که نقش چشمگیری در کاهش آلایندگی خواهد داشت.
-برخی از شرکت های خودروساز گاهی اقدامی مانند فعالیت های خیریه در راستای مسئولیت های اجتماعی انجام می دهند. آیا این روش منطبق بر مسئولیت های اجتماعی شرکت ها است؟
بسیاری از شرکت ها یک اقدام بخصوص انجام داده و سپس پا پس می کشند. گاهی یک مراسم خیریه برگزار کرده و در پی آن در بخش روابط عمومی و اخبار بازتاب گسترده ای می دهند اما سپس دیگر هیچ فعالیت دیگری از آن ها دیده و شنیده نمی شود. این رفتار بیشتر نوعی تقلب است. فعالیت هایی که در راستای مسئولیت های اجتماعی و برندسازی انجام می شوند باید پیوسته و ادامه دار باشند و به عبارت بهتر بخشی از ژنتیک برند باشند در غیر این صورت مردم متوجه فعالیت های ناگهانی و پوشش اجتماعی صرفا به منظور تامین نیاز های شرکت مورد نظر می شوند. اعتماد یکی از مهمترین مفاهیم برند است. انجام فعالیت های یکباره و سودجویانه تحت عنوان مسئولیت اجتماعی باعث از دست رفتن اعتماد مشتری نسبت به هویت برند می شود. مدیران خودرو برای مسئولیت های اجتماعی خود برنامه ای منسجم و سالانه دارد. از جمله فعالیت های مدیران خودرو در راستای مسئولیت های اجتماعی می توان از حمایت ورزشکاران المپیکی، حمایت از آسیب دیدگان بلایای طبیعی و سایر موارد این چنین نام برد.
-آیا شرکت های مجبور به انجام فعالیت های هم راستا با مسئولیت های اجتماعی هستند؟
باید باشند. در سایر کشورهای مطرح برای شرکت های فعالل در زمینه مسئولیت های اجتماعی امتیازهای ویژه و تخفیف های مالیاتی بسیاری در نظر گرفته می شود. اما این مهم در ایران کاملا وابسته به میل و رقبت مدیران ارشد شرکت ها است که در این نوع فعالیت ها شرکت داشته باشند یا خیر. امید بر آن است فعالیت های شرکت مدیران خودرو در این زمینه موجب تشویق سایرین برای شرکت در فعالیت های هم سو با مسئولیت های اجتماعی باشد.
خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/